piątek, 21 lutego 2014

Apple pie - amerykańska szarlotka


Apple pie czyli ciasto będące tradycyjnym amerykańskim deserem, który stał się również symbolem amerykańskiego dobrobytu i dumą narodową. Najczęściej podawany jest w stylu a la Mode, czyli z dodatkiem bitej śmietany lub gałką lodów na wierzchu, ewentualnie z kawałkiem sera (typu cheddar) serwowanego razem z ciastem. 

Najlepsze do nadzienia są jabłka kwaśne, niezbyt twarde i takie, które nie rozpieką się zanadto podczas pieczenia – ja użyłam poczciwej i starej królowej pośród jabłek, czyli Szarej Renety, ale doskonale sprawdzi się tu również odmiana Ligol. Największym pozytywnym zaskoczeniem przy tym cieście był dla mnie zarówno spód jaki i wierzch apple pie wykonany z charakterystycznego, bardzo kruche ciasta bez dodatku cukru (pâte brisée), gdyż okazało się, że smakiem przypomina ono ciasto francuskie. Jestem więc pod ogromnym wrażeniem apple pie jako całości - proste i przepyszne! Z pewnością nie raz go jeszcze upiekę. Serdecznie Wam go polecam! ;)


Składniki na ciasto - pâte brisée (specjalna forma o 20 cm i wysokości 5 cm)
  • 350 g mąki pszennej
  • 210 g miękkiego masła
  • 120 ml bardzo zimnej wody (z kranu)
  • 1/4 łyżeczki soli
  • 1 jajko (do posmarowania wierzchu)
Mąkę przesiać, dodać pokrojone w kostkę masło, sól oraz wodę. Zagnieść ciasto, a następnie podzielić je na dwie części (2/3 - spód i 1/3 - wierzch + warkocz). Większą rozwałkować na posypanej mąką stolnicy na okrąg o średnicy nieco większej niż średnica formy, tak by po włożeniu ciasta do uprzednio wysmarowanej masłem i wysypanej kaszką manną formy pokryło ono jej boki i lekko wystawało ponad nią. Wystające znad formy skrawki ciasta oberwać i upleść z nich ozdobny warkocz na wierzch ciasta. Formę wraz z drugą częścią ciasta owiniętą w folię spożywczą włożyć do lodówki i zająć się przygotowaniem nadzienia z jabłek.

Składniki na nadzienie z jabłek
  • 5 dużych jabłek odmiany szara reneta (ok. 1 kg po obraniu i wydrążeniu)
  • 100 g jasnego brązowego cukru
  • sok i skórka otarta z 1 cytryny
  • 2 łyżki mąki pszennej
  • 1 łyżeczka zmielonego cynamonu
  • 3/4 łyżeczki zmielonych goździków
  • 25 g masła 
Jabłka umyć, obrać, wydrążyć i pokroić w kostkę lub paseczki. Obficie skropić sokiem z cytryny, zasypać cukrem i wymieszać. Odebrać około 3/4 szklanki jabłek, dodać do nich skórkę z cytryny, cynamon oraz goździki, zblendować. Otrzymany mus wraz z mąką dodać do jabłek, całość dobrze wymieszać i przełożyć do formy wyłożonej ciastem. Na wierzchy ułożyć cieniutkie plasterki masła.

Drugą część ciasta rozwałkować na okrąg o średnicy formy, przykryć nim jabłka, na brzegach zlepić go ze spodem, ponakłuwać oraz posmarować roztrzepanym jajkiem. Na wierzchu ułożyć wcześniej upleciony ozdobny warkocz i jego również posmarować jajkiem.

Piec w piekarniku rozgrzanym do 200C przez 15-20 minut, a następnie zmniejszyć temperaturę do 180C i piec jeszcze przez 35-40 minut, aż do uzyskania ładnego złotego koloru na wierzchu ciasta. Od razu wyjąć z piekarnika i odstawić do całkowitego ostygnięcia, żeby całość dobrze związała i łatwiej się kroiła lub jak kto woli zajadać jeszcze lekko ciepłe.

Smacznego,
PODPIS
Follow on Bloglovin

4 komentarze:

  1. Tyyyyyle nadzienia - jak ja to uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. To jest szarlotka której długo szukałam za pomocą prób i błędów trafiłam w setno. A na ciepło nawet skradła serce mojego męża anty fana szarlotek:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Super przepis, dodatek skórki z cytryny idealny. Nie dodałam goździków, bo lubię tradycyjny smak szarlotki - jabłka i cynamon. Bardzo fajne ciasto, które z łatwością pokroiłam na pasy i zrobiłam kratkę. To Apple pie będzie często gościć na naszym stole jesienią i nie tylko, idealne na chłodniejsze dni do popołudniowej herbatki.
    Pozdrawiam
    Aneta

    OdpowiedzUsuń