wtorek, 11 marca 2014

Odwrócone ciasto ananasowe (pineapple upside down cake)


Słynne, amerykańskie 'pineapple upside down cake', czyli po naszemu odwrócone ciasto ananasowe. Ekspresowe w przygotowaniu, raptem 10 minut i bęc do piekarnika. Nie ma tu żadnego, wielkiego i pracochłonnego ucierania czy zagniatania... Wystarczy po prostu zmiksować blenderem ze sobą wszystkie składniki i gotowe. Ot cała filozofia :)

Niby zwykłe, przeciętne ciasto, a jednak zaskoczyło pozytywnie swoim smakiem. Jest lekko wilgotne i sprężyste. I mimo, że w składzie nie ma jogurtu to w moim odczuciu jest ono bardzo podobne do ciasta jogurtowego. Ogólnie rzecz biorąc bardzo dobre, każdemu polecam, a sama od dziś jestem jego fanką! Z pewnością będzie powtórka ;)


Składniki (tortownica o ø 24 cm)
  • 180 g miękkiego masła
  • 4 duże jajka
  • 120 g cukru
  • 2 łyżki domowego cukru waniliowego
  • 210 g mąki pszennej
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 łyżka rumu wiśniowego (opcjonalnie)
  • 1 puszka ananasa w syropie (krążki)
  • wiśnie kandyzowane
Plastry ananasa wyjąć z puszki i odsączyć na papierowym ręczniku z nadmiaru syropu. Z pozostałej w puszce zalewy odlać do szklanki 110 ml syropu (około 7 łyżek stołowych).

Dno tortownicy wyłożyć papierem do pieczenia, zapinając obręcz wypuścić brzegi papieru na zewnątrz. Dno i boki wysmarować masłem, a następnie ułożyć na spodzie odsączone plastry ananasa, po środku każdego krążka i pomiędzy nimi położyć po wisience.

Mąkę przesiać, dodać proszek do pieczenia i dokładnie wymieszać. Jajka roztrzepać z odlanym wcześniej syropem z ananasa. W dużej misce zmiksować blenderem masło, dodać cukier oraz roztrzepane jajka i ponownie zmiksować (otrzymamy coś na kształt lekko zważonej masy z widocznymi drobinkami masła). Następnie dodać mąkę, łyżkę rumu wiśniowego i całość zmiksować na gładką masę. Gotowe ciasto wylać do formy wyłożonej ananasem i wstawić do nagrzanego piekarnika.

Piec przez 30-35 minut w 180C do tzw. suchego patyczka. Po upieczeniu wyjąć z piekarnika, lekko przestudzić, a następnie obkroić boki i zdjąć obręcz tortownicy. Ciasto nad kryć talerzem, tacą lub paterą i obrócić do góry nogami (o 180 stopni), tak by teraz dno tortownicy znajdowało się na górze. Z wierzchu zdjąć  papier do pieczenia wraz z dnem tortownicy i pozostawić ciasto do całkowitego ostygnięcia.

Smacznego,
PODPIS
Follow on Bloglovin

6 komentarzy:

  1. Piekne! :)
    Mialam zrobic juz daaawno temu, ale calkiem wylecialo mi to z glowy.
    Skoro zapewniasz ze ciacho jest smaczne, to nie omieszkam sie go sprobowac ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      Na prawdę warto. Ciasto posmakowało nie tylko mi, bo znikło w tempie ekspresowym - sama nawet nie wiem kiedy ;)

      Usuń
  2. to ciasto kojarzy mi się z Gabi z Gotowych na Wszystko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha! Pamiętna scena popisów kulinarnych Gabi :)

      Usuń
  3. Mmm, wygląda pysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Od dawna chciałam wypróbować ten przepis. Znalazłam go na stronie Nigelli Lawson i już zabierałam się by go sobie przetłumaczyć, a tu miła niespodzianka - znalazłam go u Ciebie więc ułatwiłaś mi zadanie :). Upiekłam to ciasto na urodziny taty. Wszystkim bardzo smakowało, gdyż było wilgotne i miało ciekawy smak - dzięki wisienkom i ananasom. Polecam do wypróbowania każdemu kto lubi łatwe i dobre wypieki.

    OdpowiedzUsuń